A halálrendszer: Amikor egy játékos karakter meghal, szellemmé válik. Szellemként 3 lehetõség közül választhatsz, hogy visszatérj az élők világába:
1. Visszatérhetsz a holttestedhez, és ott feltámadhatsz. Ez a megoldás a tárgyaid romlásán kívül további büntetést nem von maga után. 2. Egy másik, erre képes karakter (pl. Paladin, Priest, Shaman vagy Druida) vagy a Warlock Soulstone-ja újjáéleszthet. Ebben az esetbe az újjáélesztõ játékos mellett fogsz felkelni. Ha megtalálja a holttested, más játékos akkor is feléleszthet, ha a Release spirit opcióval szellemed már visszatért a legközelebbi temetõbe. Ez a megoldás a tárgyaid romlásán kívül további büntetést nem von maga után. 3. Megkérheted a temetõben található Spirithealert (NPC), hogy azonnal, a temetõben felélesszen. Ebben az esetben tárgyaid 25%-os romlása mellett 10 percig tartó, úgynevezett resurrection sicknesst (az újjáélesztéssel járó rosszullét) is kapsz, mely a tulajdonságaid átmeneti csökkenését jelenti.
A szellemlét: A játékosok szellemként különleges tulajdonságokkal rendelkeznek:
- A világot fekete-fehérben látják. - Megjelenésük légissé válik. - A világ legtöbb tárgyával és lényével nem tudnak interakcióba lépni. - Élõ játékosok és a legtöbb lény nem láthatja õket, és õk sem látnak másokat, kivéve, akik a holttestüket körülvevõ közvetlen környezetben vannak. - Látják a többi szellemet. - Gyorsabban mozognak. - A publikus chatcsatornákon nem beszélhetnek, csak a privát chatcsatornákon (pl. /tell, /guild, /party). - Bármely Spirithealer élessze is fel õket, mindig visszateleportálja õket ahhoz a temetõhöz, aminek a közelében meghaltak. - A spirithealerek maguk is szellemek és csak a szellemkarakterek láthatják õket. - Ahogy a test bomlásnak indul, a játékosok holtteste a fajnak megfelelõ csontvázzá alakul át.
A holttest(corpse) megtalálása: Amikor szellem vagy, egy nyíl mutatja a minimapeden, hogy merre találhatod meg a holttestedet. Amikor a megfelelõ közelségbe érsz, egy speciális ikon mutatja meg a pontos helyét.
Újjáéledés: Amikor a holttested közelébe érsz, láthatóvá válnak a közelben elhelyezkedõ szörnyek. Nem kell közvetlenül a holttestednél feléledned, egy bizonyos távolságon belül ezt bárhol megteheted. Amikor ezen a távolságon belül vagy, egy párbeszédpanelt láthatsz, amely megkérdezi, felkészültél e az újjáéledésre. Ha ezzel a módszerrel éledsz fel, 50% hp-val (és manával) térsz vissza.
Feléledés instance-ban: Ha instance-ban haltál meg, az instance bejáratán belépve rögtön feléledsz, de nem ott, ahol meghaltál, hanem a bejáratnál.
Varázslatok és képességek Néhány varázslat a baráti célpont képességeinek javítását, néhány az ellenséges célpont gyengítését szolgálja, és van, ami közvetlen sebzést illetve gyógyulást okoz. A legtöbb varázslat manába kerül, de néhány kaszt képességeinek használata a kasztnak megfelelõ követleményekhez kötõdik, így pl. a warrioroknak rage-be, a rogue-knak energybe kerülnek. A különbözõ varázslatokat és képességeket a legtöbbször spell (varázslat) gyûjtõnéven emlegetjük.
Effect: A varázslat hatása a célpontra. Sebzõvarázslat esetében pl. az, amennyi sebzést a spell okoz, míg az átok esetében pl. az, amennyi ideig a hatás kitart.
Castolási idõ (Casting Time): Amennyi idõbe a varázslat „elõállítása”, „ellövése” kerül. Amikor a varázslatot elkezded, egy progress-kijelzõ jelenik meg a képernyõn, amely a castolás végének közeledtét, valamint az ellenfél támadása miatt bekövetkezõ késedelmet mutatja. Ha megmozdulsz vagy ha az ellenség teljesen megszakítja a kasztolást, a folyamat leáll és meg kell próbálnod újracastolni a spellt.
Channeling/Interruption (Fenntartás/Megszakítás): Sok spellt, elsõsorban a területre, illetve egyszerre több célpontra hatókat, fenn kell tartani (channeling), hogy teljes hatásukat ki tudják fejteni. Ebben az esetben a Progress bar is a „Channeling” felirattal jelenik meg. Ha elmozdulsz, ha támadsz, illetve ha téged támadnak, vagy másik spellt próbálsz elcastolni, a spell nem fejti ki teljes hatását, meg kell próbálnod újracastolni. A castolás nem szakad meg, ha kikerülsz a harcból.
Instant Cast (azonnali varázslat): Néhány spellnek nincs castolási ideje, azaz nem szakítható meg.
A castolás beszûntetése: A castolást az Esc billentyû megnyomásával, vagy a legtöbb spell esetében elmozdulással is megszakíthatod.
Cooldown: A cooldown az az idõtartam, aminek addig kell eltelnie, amíg újracastolhatod a spellt. Más néven Casting Delayként is ismerjük. A spellek cooldonwja fix. Ha az egered használat után a spell ikonja fõlé viszed, láthatod, mennyi idõ van még hátra, amíg újra használhatod.
Range (hatótávolság): Minden spellnek megvan a maga a hatótávolsága. Ahhoz, hogy használni tudd, ezen a maximális távolságon belül kell állnod a célponttól.
Area of Effect (AOE) spellek (területre ható varázslatok): Az AOE spellek adott területen belül több ellenfélre ható varázslatok. Vigyázzat, semleges ellenfelekre is hatnak!
Leash spellek: A leash (pórázhatású) spellek esetében a képesség használója a castolás alatt végig összeköttetésben áll a célponttal, és hatótávolságon belül kell maradnia, ellenkezõ esetben a castolás megszakad.
Line-of-Sight (LoS)/Casting Direction (A látás vonala/A castolás iránya): A legtöbb spell használatához szembe kell nézned a célponttal, és látnod kell õt.
A megszakítási (Interrupt) idõ csökkentése: A spellek castolásának félbeszakítási ideje csökken. Ez azt jelenti, hogy ha castolás közben megültnek, az elsõ alkalommal 1 másodperccel korábbról indul újra a castolás, de a második esetben ez már csak 0.8 másodperc, a harmadik esetben 0.6 másodperc, és ez így folytatódik addig, míg minden egyes kapott ütés már csak 0.2 másodperccel vet vissza.
A mana regenerációja(Mana regeneration): A mana a castolás után 5 másodpercig nem regenerálódik.
Buffok: A buff tartós, jótékony hatású varázslat. A játékosok magukra, más játékosokra, saját petjükre illetve más játékosok petjeire castolhatják.
De-buffok (vagy debuffok): Ellenséges varázslat, melyet te castolhatsz az ellenségre vagy az ellenséges szörny vagy játékos castolhatja rád. Negatívan befolyásolhatják az célpontot, vagy DoT-ot (damage over time – hosszabb idõn át kifejtett sebzés) okozhatnak. Bizonyos fajtáik a megfelelõ spellek segítségével eltávolíthatóak (pl. curse – Remove Curse).
A debuffok korlátozása: Egy idõben egy célpontra maximum 16 debuff fejtheti ki egyszerre a hatását. A játék interface-e mind a a tizenhatot kijelzi.
Buff Timerek: Az „Interface” menüben a „Buff Duration” alatt beállíthatod, hogy a játék kijelezze, mennyi idõ van még hátra a rád éppen ható buffokból.
Reagensek: Néhány spell használatához kell, hogy legyen nálad valamilyen tárgy. Ezeket hívjuk reagenseknek.
Resistances (Mágiallenállások): Lásd.:
Autocast spellek: Néhány spellt nem kell kézzel aktiválni. Ha beállítjuk, maguktól castolódnak, amikor szülséges. Néhány petnek is vannak ilyen spelljei. Amikor a spell aktív, az ikon széle csillogóvá válik.
Tracking (keresés): Mindegyik tracking típusú spell mûködik, amíg meg nem szûntetjük, de egy idõben csak egy lehet aktív közülük (pl. Herb Finding, Mineral Finding, Sense Undead).
A spellek halmozódása: Bizonyos spellekbõl több is hathat egyszerre egy célpontra, s ezek a hatások halmozódnak. A spell ikonjának alsó sarkában megjelenõ szám mutatja, hogy hány effect halmozódott fel.
Egyéb tudnivalók: - A mana regenrációja nem a spell castolásának kezdetén, hanem a végén szakad meg. Általában az utolsó elcastolt spell után 5 másodperccel kezdõdik újra. - Azok az elixírek, melyek ugyanazt a képességet buffolják, nem halmozódnak. - A Water walking (vizenjárás) nem mûködik a láván vagy az iszapon, nyálkán. - A Dispel Magic hatásos a charm (bûvölés) típusú varázslatok ellen.
Harc a szörnyek ellen:
A szörnyek szintje: Csakúgy, mint a játékosoknak, a szörnyeknek is van szintje. A szörny kiválasztása után a nevénél láthatod a szintjét is. Ha a szám helyett kérdõjelet látsz, ez azt jelenti, hogy nem tudod megállapítani a szörny szintjét, de sokkal erõsebb nálad.
Elite szörnyek: Az elit (Elite) szörnyek jóval erõsebbek hasonló szintû, átlagos társaiknál. Gyakran különleges helyeken, instance-okban találhatjuk meg õket, vagy küldetések részeiként találkozhatunk velük. A szörny szintje melletti „+” jel azt jelenti, elit szörnnyel futottunk össze.
A szörnyek agresszivitása (aggro): A szörnyek agressziós állapotának alapvetõen 3 fõ típusa van:
Piros – agresszív, támadó viselkedés. A piros nevû célpontokat gyakran KOS (kill-on-sight) megnevezéssel is illetjük, mert ha túl közel kerülsz hozzájuk, azonnal támadnak. Ahogy a szinted növekszik hozzá képest, az a távolság, melyen belül érve már megtámad (aggro radius vagy aggro range), egyre kisebb lesz. Sárga – semleges. Csak akkor támadnak, ha elõzõleg megtámadtad õket. Figyelem, a területre ható varázslatok (AOE) rájuk is hatással vannak! Zöld – passzív viselkedés. A zöld nevû célpontok nem támadhatóak. Pl.: csapattagok, kereskedõk, a legtöbb NPC.
A szörnyek mozgása (Patroling vs. Stationary): Alapvetõen a szörnyek vagy egy területen állnak (stationary), vagy egy bizonyos utat járnak be újra és újra, itt járõröznek (patrol). Ha nem vigyázol, az utóbbi csoportba tartozó szörnyek könnyen meglephetnek.
Az aggro range (radius): Az agresszív szörnyek az õket körülvevõ meghatározott területen, körön belül azonnal támadnak. Ezt a területet vagy látómezõt hívjuk aggro range-nek vagy aggro radiusnak. Az aggro radius együtt mozog a patrolozó szörnnyel is.
Solo vagy Social: A „solo” (magányos) típusú mobok nem sietnek társaik segítségére, ha megtámadjuk azokat, míg a „social” (társas) típusúak riasztják társaikat. Ha van a közelben közülük akár egy is, az rögtön célpontunk segítségére siet.
A Hate List/History: Amikor a harc elkezdõdik, a szörny megjegyzi, hogy melyik játékostól kapott sebzést, illetve melyik játékos milyen varázslatokat castolt (ez utóbbiba beletartoznak a buffok és a gyógyítások is!). A sok sebzés, de akár a sok gyógyítás vagy más cselekedet feldûhítheti a szörnyet, aki ennek függvényében felállított úgynevezett „Hate List” alapján (gyûlöletlista) választja ki azt a célpontot, aki a leginkább feldühítette, és õt támadja, rá fog „aggrózni”. A jól megválasztott taktikával a legtöbb esetben elkerülhetõ illetve elérhetõ, hogy te legyél a lista elsõ helyén.
A szörnyek kisajátítása (claiming): Az elsõ játékos vagy csapat, aki megtámadja a szörnyet, „kisajátítja” azt, „lecsap rá” (tap). Ez azt jelenti, hogy amikor a szörny meghal, a szörnyre az elsõ csapást mérõ játékos vagy csapat kapja meg a szörny megöléséért járó teljes XP-t és az összes lootot. A többi játékos onnan tudhatja meg, hogy egy szörnyet valaki más már kisajátított, hogy a szörny portréja szürkévé válik. Más játékosok segíthetnek az ilyen szörnyek megölésében, de sem az XP-bõl, sem a tárgyakból nem kapnak. A kezdõ csapat még akkor is megkapja a teljes XP-t, ha besegítenek nekik a harcba, kivéve, ha sokkal magasabb szintû játékos lép közbe. Példák: - 10. szintû játékos megtámad egy 10. szintû szörnyet, egy másik 10. szintû játékos pedig segít neki. Az elsõ játékos megkapja a teljes XP-t, a második játékos nem kap XP-t. - 10. szintû játékos megtámad egy 10. szintû szörnyet, egy 30. szintû játékos segít neki. Az elsõ játékos csökkentett XP-t kap, a második játékos nem kap XP-t.
Menekülés és üldözés: Ha szorul a hurok, sosem késõ megpróbálni elmenekülni. A szörnyek csak bizonyos távolságon belül fognak üldözni, ha tovább futsz, lehagyhatod õket. A kamera forgatásával ellenõrizheted, a nyomodban vannak e még.
Gyógyító szörnyek: Csakúgy, mint a játékosok között, a szörnyek között is van olyan, amelyik tudja gyógyítani magát vagy a társait. A szörnyek gyógyítása a legtöbb esetben éppúgy megszakítható (pl. stunnal), mint a játékosoké.
A szörnyek HP-jának regenerálódása: Ha megütsz egy szörnyet és elfutsz, a szörnyek HP-ja nagyon gyorsan visszatöltõdik.
A szörnyek buffjai: Csakúgy, mint a játékosok, a szörnyek is tudnak buffokat castolni magukra. Amikor egy szörny felbuffolja magát, a castolás ugyanúgy látható, mint amikor egy játékos teszi ugyanezt, de a combat logban (harci napló) is olvasható. Ezek ellen a buffok ellen a „Debuff” és „Dispel” varázslatok használhatóak.
A szörnyek debuffjai: A szörnyeknek is vannak debuffoknak nevezett speciális támadásai, melyek a megfelelõ ellenvarázslattal eltávolíthatóak.
Menekülõ szörnyek: Néhány szörny megkísérli a menekülést, amikor érzi a halál közeledtét. A menekülés a megfelelõ varázslatokkal és képességekkel megakadályozható, de a nagyobbat sebzõ távolra ható támadások is hatásosak lehetnek.
Altató (Sleep) vagy bénító, mozgásképtelenné tevõ képességek (Monster Disabling Abilities): Az ebbe a kategóriába tartozó spellek rövid idõre képesek kivonni a szörnyeket a forgalomból. Csak az éppen támadás alatt nem álló szörnyek ellen hatásosak, és bármilyen õt érõ támadás „felébreszti” a spell hatása alatt álló szörnyet.
Harc magas szintû szörnyek ellen: A karakternél jelentõsen magasabb szintû szörnyek ellen a harc jóval nehezebbé válik. A játékos találati és sebzési esélye (chance to hit) csökken, míg a szörnyé növekszik.
A spawn: Spawnolásnak (kb. ikrázás) azt hívjuk, amikor a megölt szörnyek visszakerülnek a világba. Az alacsonyabb szintû területeken a szörnyek spawnolásuk után nem támadják meg azonnal a játékosokat.
Az Evade-jelenség: A szörnyek, ha beragadnak (stuck) valahova, ahonnan nem tudnak elmozdulni vagy nem érik el a célpontjukat, kivédik (evade) a támadásokat. Ezalatt a HP-juk és a manájuk regenerálódik.
|